Een elektrische auto opladen, dat lukt wel. Maar een bouwkraan? Dat begint op het toilet thuis: uit het riool haalt het waterschap biogas, dat op de bouwplaats weer genoeg elektriciteit oplevert om te graven.

Op de Waaldijk in Oosterhout werkt Waterschap Rivierenland met bouwcombinatie de Betuwse Waard (Ploegam, GMB & Dura Vermeer) aan de dijkversterking Wolferen-Sprok. We willen een veilige dijk bouwen, met zo min mogelijk gevolgen voor omgeving en natuur. Daarom werken we onder andere met elektrisch bouwmaterieel. Zo staat op de Waaldijk de eerste 30 tons elektrische graafmachine. Maar hoe laad je die op?

Lastig opladen

“Je staat op een dijk, niet altijd in de buurt van bebouwing of met aansluiting op het net, laat staan geschikt voor hoge vermogens. Bovendien wil je ook op een duurzame manier opladen”, legt projectmanager Rob Bouwens uit. “Zie dan maar eens een groene laadoplossing te vinden om een dag te werken! Inmiddels vonden we een oplossing: biogas van Gashouders.”

Biogas in plaats van diesel

Eén opslagcontainer met biogas biedt genoeg energie om de 30-tonner – die een dag op een volle accu kan werken – een week lang op te laden. Jan Willem Eising van Gashouders over hun innovatie: “Elk jaar produceren waterschappen in Nederland 140 miljoen kuub biogas, waarvan 10 miljoen kuub wordt afgefakkeld. Eeuwig zonde én vervuilend. Tegelijkertijd is er op bouwplaatsen veel energie nodig voor bouwmachines die normaal op diesel draaien. Wij dachten: dat kan beter.”

Elektriciteit uit riool

Hoe het precies werkt? Jan Willem: “Als jij je wc doorspoelt, komt het rioolwater terecht in de zuiveringsinstallatie van het waterschap. Daar zuiveren ze het rioolwater, waarbij slib overblijft. Door dit slib te vergisten ontstaat biogas. In plaats van affakkelen, slaat Gashouders het overtollige biogas op in een mobiele opslagcontainer. Op de bouwplaats zet een speciaal biogasaggregaat het gas om in elektriciteit. Het biogas wordt bij de dijkversterking Wolferen-Sprok al gebruikt voor het ketenpark en het opladen van elektrische auto’s, en is nu ook toepasbaar voor de elektrische Doosan-graafmachine. Een proces waarbij nauwelijks stikstof, geen fijnstof en netto geen CO2 uitgestoten wordt.

De toekomst

Deze manier van werken is de toekomst. “Eigenlijk bouwen jullie de dijk met energie die we zelf achterlaten in de wc”, lacht Jan Willem. Rob vult aan: “Wij zijn er als bouwcombinatie in ieder geval heel trots op, dat we als eerste in Nederland werken met een door biogas opgeladen elektrische graafmachine.”