Mensen staan stil bij het hoogwater en de evacuaties van 1995. Met exposities, bijeenkomsten of educatie. Wat gebeurt er in jouw buurt?

Tieler- en Culemborgerwaarden

In het programma ‘Tot aan de lippen’ van De Gelderlandfabriek in Culemborg is aandacht voor beelden en ervaringen van 1995, natuur, educatie en klimaat. Op donderdag 30 januari is dijkgraaf Co Verdaas een van de gasten bij De Avond van het Water. Zie www.degelderlandfabriek.nl(externe link).

Dijkgraaf Co Verdaas in Culemborg.

Op zaterdag 1 februari is heemraad Mathieu Gremmen één van de onthullers van een nieuwe peilsteen, om 16.00 uur bij het Elisabeth Weeshuis in Culemborg. De peilsteen meldt dat in 1995 het water niet kwam; dat is een opluchting en een waarschuwing.

Loco-dijkgraaf Mathieu Gremmen en burgemeester Gerdo van Grootheest onthullen de peilsteen.

Land van Maas en Waal

In de expositie ‘Hoogwater 1995, een terug- en vooruitblik’ belicht museum Tweestromenland in Beneden-Leeuwen vanaf vrijdag 31 januari alle facetten van waterveiligheid in het Land van Maas en Waal. Onderdeel daarvan is een interview met loco-dijkgraaf Mathieu Gremmen. Hij was in 1995 op de Waaldijk actief in de crisisbeheersing en spreekt tijdens de opening van de expositie. Zie www.museumtweestromenland.nl(externe link).

Loco-dijkgraaf Mathieu Gremmen bij Museum Tweestromenland.

Op zaterdag 25 januari is oud-burgemeester Ed d'Hont één van de sprekers bij een bijeenkomst van Historische Vereniging Namuga(externe link) over de evacuaties, historische watersnoden en de toekomst in het rivierengebied. De bijeenkomst is om 140.00 in het Honigcomplex in Nijmegen. Entree is 5 euro.

Betuwe

Op zaterdag 1 februari vanaf 13.30 uur is dijkgraaf Verdaas een van de gasten in het Dorpshuis in Ochten, tijdens een openbare bijeenkomst over de crisisbeheersing in 1995 en de toekomst van de dijken. Er is een expositie en er zijn interviews.

Dijkgraaf Co Verdaas en oud-dijkgraaf Hans van Leeuwen in Ochten.

Op dinsdag 4 februari vertelt oud-collega Ger de Vrieze over de inzet van Polderdistrict Betuwe tijdens het hoogwater van 1995. Hij doet dat bij Historische Vereniging Marithaime(externe link), om 20.00 uur in Het Wapen van Elst.

Bommelerwaard

Bezoekerscentrum 'De Grote Rivieren'(externe link) in Heerewaarden heeft de expositie 'Hoogwater' van 26 januari tot 9 februari. Met bijzondere beelden van 1995 en lezingen door fotograaf Harry Pelgrim.