Klachtoordelen
Klachtoordelen horen bij de informatie die het waterschap openbaar moet maken. Het is één van de informatiecategorieën uit de Wet open overheid (Woo). Deze wet regelt het recht op informatie over wat de overheid doet.
Wij willen graag onze dienstverlening verbeteren. Klachten zijn daarbij een belangrijk signaal. Alle klachten die wij ontvangen worden geregistreerd. Wij publiceren binnenkort iedere twee weken een overzicht van de afgehandelde wettelijke klachten. Daarbij maken we geen onderscheid tussen mondeling afgehandelde klachten of klachten die schriftelijk (via een brief of e-mail) zijn afgehandeld. Let op: het gaat hier niet om meldingen.
In dit register nemen we de volgende gegevens op:
- Datum: De datum van ontvangst van een klacht
- Organisatieonderdeel: Het betrokken organisatieonderdeel
- Functiebenaming: De functiebenaming van de ambtenaar over wie is geklaagd
- Gedraging: De omschrijving van de gedraging waartegen de klacht gericht is
- Bevindingen: Een weergave van de feiten die tijdens het klachtonderzoek zijn komen vast te staan
- Het oordeel: De beoordeling van de klacht
- De conclusies: De conclusies die de organisatie voor zichzelf trekt naar aanleiding van het oordeel
- Dagtekening: De dagtekening van het oordeel
Het format van het getoonde klachtoordelenregister is volgens de richtlijnen van de Wet open overheid (Woo) opgesteld.
Heeft u vragen over klachtoordelen uit eerdere jaren? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder.
Hoe wij klachten behandelen
Onze klachtenregeling
Onze klachtenregeling is vastgelegd in de Verordening behandeling bezwaren en klachten 2023 en te vinden op overheid.nl.
Klachten in 2024
- In 2024 ontvingen we in totaal 39 klachten. Dit zijn wettelijke klachten en overige klachten/meldingen. Alleen de wettelijke klachten worden gepubliceerd.
- Slechts 2 klachten werden volgens de formele klachtenprocedure voorgelegd aan de Adviescommissie Awb. Eén klacht werd alsnog ingetrokken en één klacht werd behandeld door de Adviescommissie Awb. Alle overige zaken konden op informele wijze worden afgehandeld.
In veel gevallen handelen we klachten op informele wijze af
Dat doen we altijd in overleg met de persoon die de klacht indiende (de klager). De klachtencoördinator onderzoekt wat de behoefte is en wat er in de organisatie mogelijk is. In bepaalde gevallen is een telefonische toelichting of een gesprek met een medewerker of leidinggevende voldoende. Er kunnen bijvoorbeeld afspraken gemaakt worden over het vervolg. De klachtencoördinator ziet dan toe op naleving. Soms plannen we een informeel gesprek met de klager en de beklaagde om te zien of er een oplossing is.
Jaarverslag
Het waterschap maakt ieder jaar een verslag van afhandeling van bezwaren en klachten en doet daarnaast aanbevelingen aan de organisatie. De jaarverslagen vindt u op onze website.
Indienen klacht
Bent u niet tevreden over onze dienstverlening? Dan willen wij dat graag weten. Uw klacht kan gaan over de manier waarop wij onze taken uitvoeren, maar ook over hoe u bent behandeld door een van onze medewerkers. U kunt in zo’n geval een klacht bij ons indienen. Onder deze link treft u meer informatie aan over het indienen van een klacht.