Schadebeleid Graafstroom

Bij werkzaamheden in en rond de Graafstroom kan schade ontstaan aan gebouwen. Dat is natuurlijk vervelend. Daarom hebben we een schadebeleid. Zo zorgen we dat we schade eerlijk en zorgvuldig afhandelen.

U hoeft soms niet zelf te bewijzen dat de schade door ons komt

Normaal moet u zelf bewijzen dat de schade door onze werkzaamheden komt. Dat heet ‘oorzakelijk verband’. Wij begrijpen dat dit lastig is. Daarom nemen wij onder bepaalde voorwaarden de bewijslast van u over. Een onafhankelijke schade-expert komt dan bij u langs. Die onderzoekt of de schade door ons werk komt. Als dat zo is, vergoeden wij de schade.

U heeft één contactpersoon tijdens het hele proces

U heeft tijdens het hele proces contact met de schadecoördinator. Die begeleidt u van het melden van de schade tot de afhandeling. U kunt de schadecoördinator bereiken via: schades-graafstroom@wsrl.nl.

Wanneer nemen wij de bewijslast van u over?

Wij nemen de bewijslast van u over als u voldoet aan deze voorwaarden:

  1. Uw gebouw komt alleen in aanmerking als het binnen de invloedszone ligt. Dat is het gebied waar een maatregel invloed heeft. Voor elke maatregel bekijken we apart welke gebouwen risico lopen. Dat doen we met een risico-inventarisatie.
  2. U werkt mee aan een bouwkundige opname van uw gebouw, zowel binnen als buiten voordat we starten met het werk.
  3. De periode waarin wij de bewijslast overnemen is tijdens het project en daarna, zolang we nog monitoren.

Zo handelen wij uw schade af in 10 stappen

Hieronder leest u welke stappen er volgen als u schade bij ons meldt. 

1. Meld uw schade per e-mail

U meldt uw schade per e-mail aan: schades-graafstroom@wsrl.nl. 

2. Waterschap Rivierenland bevestigt uw melding en schakelt een schade-expert in

Binnen drie werkdagen krijgt u een reactie van de schadecoördinator. De schadecoördinator verzamelt de gegevens die de schade-expert nodig heeft en schakelt deze in. 

3. Een schade-expert neemt binnen twee weken contact met u op

De schade-expert neemt contact met u op om een afspraak voor de schadeopname te maken. 

4. De schade-expert beoordeelt de schade en maakt een voorlopig verslag

De schade-expert komt bij u thuis langs en beoordeelt de schade. Daarna legt hij de bevindingen vast in een voorlopig verslag, met daarin de volgende onderdelen: 

  • De aard en omvang van de schade
  • De oorzaak van de schade

Tevens kijken we naar de financiële gevolgen. Die gegevens zetten we in het definitieve verslag. Tijdens de werkzaamheden kan er namelijk nog nieuwe schade ontstaan. Als we deze schade meteen repareren of maatregelen treffen om erger te voorkomen, dan bekijken we deze kosten. En we bieden een tussentijdse schadevergoeding aan. De eindopname vindt plaats op een moment dat de werkzaamheden klaar zijn. Dan is de financiële beoordeling klaar. Deze voegen we dan toe aan het definitieve verslag. 
 

5. Geef uw reactie op het voorlopige schadeverslag

De schade-expert stuurt zijn voorlopige verslag naar u en naar het waterschap, met de vraag om eventuele op- of aanmerkingen binnen twee weken naar de schade-expert toe te sturen. Heeft u meer tijd nodig om een reactie op te stellen? Dat is geen probleem. De termijn van twee weken is vooral een verplichting voor het waterschap, om u zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn. 

6. U ontvangt de definitieve schade rapportage

De schade-expert stuurt zijn definitieve (tussen)rapportage naar u en het waterschap. 

7. Waterschap Rivierenland stuurt definitieve schadebrief met aanbod of afwijzing

Het waterschap stuurt u binnen twee weken een brief met de definitieve rapportage van de schade-expert Indien de schade komt door de werkzaamheden, dan is in de brief een aanbod voor een schadevergoeding opgenomen. Dit noemen we een ‘vaststellingsovereenkomst’. Mocht er geen verband met de werkzaamheden zijn, dan zal het waterschap in deze brief uw schadeclaim afwijzen. Als er sprake is van een tussenopname, dan ontvangt u een brief met de definitieve tussenrapportage van de schade-expert en een beschrijving van het verdere verloop van de schadeafhandeling. 

8. Onderteken bij akkoord, reageer bij bezwaar

Als u akkoord bent met het aanbod voor een schadevergoeding, dan ondertekent u de vaststellingsovereenkomst en vult deze verder aan met uw rekeningnummer en u stuurt dit naar het waterschap. 

Als u het niet eens bent de hoogte van het aanbod voor een schadevergoeding of de afwijzing van uw schadeclaim, dan stelt u ons op de hoogte van uw bedenkingen. Daarbij laat u uw reden/onderbouwing weten waarom u het er niet mee eens bent. 
 

9. Waterschap beoordeelt uw reactie op schadevergoeding

Nadat het waterschap uw akkoord op het aanbod voor een schadevergoeding heeft ontvangen, wordt de schadevergoeding binnen vier weken aan u overgemaakt. 

Als u heeft aangegeven het niet eens te zijn met de hoogte van het aanbod voor een schadevergoeding of de afwijzing van uw schadeclaim, dan zal het waterschap de door u hiervoor aangedragen redenen voorleggen aan de schade-expert en deze met hem bespreken. Vervolgens laat het waterschap u weten of het aanbod voor een schadevergoeding, dan wel de beoordeling van de schadeclaim, naar aanleiding van uw bedenkingen wordt aangepast.
 

10. Geen akkoord? We zoeken samen naar een passende vervolgstap

Het waterschap wil graag tot overeenstemming komen. Mochten wij onverhoopt niet tot overeenstemming kunnen komen, dan is het inzetten van een juridische procedure een van de mogelijkheden.

Afhandeling van schade in 10 stappen – zonder overname van bewijslast

Wanneer er niet wordt voldaan aan de voorwaarden voor de overname van de bewijslast, dan geldt een ander stappenplan voor het melden van de schade: 

1. Meld uw schade per mail

U meldt uw schade per mail aan: schades-Graafstroom@wsrl.nl.  

2. Eerste contact: uitleg over locatie en bewijslast

De schadecoördinator informeert u dat de locatie buiten de invloedszone valt. Daarbij wordt toegelicht dat de bewijslast bij de melder ligt. 

3. U ontvangt een toelichting op de schadeprocedure

Informatievoorziening: de schadecoördinator stuurt een schriftelijke toelichting op de procedure, inclusief eventueel beschikbare gegevens die relevant zijn voor de beoordeling. 

4. U onderbouwt uw schadeclaim – onafhankelijke hulp is mogelijk

U onderbouwt zelf uw claim. Hierbij wordt het inschakelen van een onafhankelijke expert (bijvoorbeeld een NIVRE-expert) geadviseerd, maar dit is niet verplicht. 

5. Lever uw onderbouwing en schaderaming aan

U levert bewijs aan van het oorzakelijk verband tussen de schade en het handelen of nalaten van het waterschap, alsmede een schaderaming. 

6. Waterschap beoordeelt uw schadeclaim zorgvuldig

De schadecoördinator en/of het juridisch team beoordeelt de claim op: 

  • De aannemelijkheid van het oorzakelijk verband
  • De redelijkheid van de opgevoerde schade 

Indien nodig kan een aanvullende inspectie plaatsvinden. 
 

7. Waterschap neemt besluit op basis van wettelijke beoordeling

Het waterschap neemt een besluit op basis van artikel 6:162 BW (onrechtmatige daad). 

8. U ontvangt een gemotiveerde schriftelijke reactie op de claim

9. Schadevergoeding bij erkenning van uw claim

Uitbetaling (indien van toepassing): indien de claim (gedeeltelijk) wordt erkend, vindt schadevergoeding plaats op basis van uw onderbouwing. Eventuele correcties worden gemotiveerd. Wanneer oorzakelijkheid is vastgesteld, worden ook redelijke kosten van de ingeschakelde expert vergoed. 

10. Het schadeproces wordt zorgvuldig gedocumenteerd

Dossiervorming: het volledige proces en de besluitvorming wordt intern vastgelegd ten behoeve van dossiervorming en verantwoording. 

Schademeldingen kunnen soms dringend zijn, omdat direct ingrijpen nodig is om verergering te voorkomen. Neem in zo'n geval zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op. 

Meer informatie?

Voor meer informatie over de projecten rondom de Graafstroom, kunt u de website Maatregelen Graafstroom | Waterschap Rivierenland raadplegen.

Heeft u vragen of opmerkingen, dan kunt u contact met ons opnemen via de mail: graafstroom@wsrl.nl