Vissen komen tijdens het zwemmen heel wat hindernissen tegen: van stuwen en gemalen tot sluizen en smalle rasters. Wij willen dat ze zo veel mogelijk door kunnen zwemmen. Waterschap Rivierenland is daarom altijd op zoek naar manieren om vismigratie te verbeteren. De slimme vislift biedt een oplossing. Met de vislift hebben vissen meer bewegingsvrijheid in het rivierengebied. Tussen 2018 en 2023 plaatsten we op acht locaties visliften langs de Linge. Ook in het gebied Alm en Biesbosch plaatsten we drie visliften.

Van ideale stroomsnelheid tot kwaliteitsmonitoring

Van kleine poldervisjes tot karpers en snoeken. Door het plaatsen van de slimme visliften kunnen ze zonder belemmeringen verder trekken. De zelfdenkende vispassage herkent elke vis die komt aanzwemmen. De vispassage kan de snelheid waarmee het water door de vispassage stroomt aanpassen aan de wensen van de vis. Zo heeft elke vis de beste mogelijkheden  om te migreren. De ronde vorm zorgt voor een besparing in ruimte. En daardoor ook in kosten. De vislift onderhoudt zichzelf én houdt de kwaliteit van het water in de gaten.

Hoeveel vissen zwemmen er op de Linge?

Met behulp van 8 visliften kunnen vissen een groot deel van de Linge afzwemmen. En dat is nogal een aantal vissen!

Visliften op de Linge

Ben je benieuwd hoeveel (soorten) vissen er op de Linge zwemmen? Bekijk het per locatie, van oost naar west:

Een kijkje in onze visliften

Wat komt er zoal voorbij in onze visliften? Bekijk het hieronder!

Hoe bouwen we een vislift?

Een vislift is relatief snel aan te leggen, zelfs onder een provinciale weg. In het filmpje hieronder zie je hoe dit eraan toegaat.

Digitalisering

Van iedere vis die door de vislift zwemt leggen we het type en het aantal vast. Zo weten we heel goed welke vissen waar en wanneer zwemmen. De vislift houdt ook de waterstanden en de waterkwaliteit in de gaten. Zo kunnen we bijvoorbeeld direct zien als de vislift verstopt zit. Of er een schadelijke stof in het water zit.

Innovatie

We hebben voor deze innovatie samen met Vislift b.v. de waterinnovatieprijs 2019 gewonnen in de categorie Digitale Transformatie

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van provincie Gelderland, Provincie Noord-Brabant en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.

Provincie Gelderland
Provincie Noord-Brabant