Veelgestelde vragen over het onderhoud van de sloten

Heb je vragen over het onderhoud van sloten of de controle door het waterschap? Op deze pagina vind je antwoorden op de meest voorkomende vragen.  Algemene informatie vind je op de webpagina Schouw van de sloten. Niet de informatie gevonden die je zoekt? Neem dan contact op met het schouwteam via (0344) 64 96 09 of mail naar schouw@wsrl.nl.
 

Verantwoordelijkheden en eigenaarschap

Vind de antwoorden op jouw vragen over wie het onderhoud moet uitvoeren en hoe dat zit bij pacht, verkoop of bijzondere situaties.

Wie moet een sloot onderhouden?

Wie een sloot moet onderhouden, staat beschreven in de onderhoudsverordening van Waterschap Rivierenland. In het kort: je moet de sloot onderhouden als jouw grond eraan grenst. 

Onderhoudsplichtig zijn degenen die in de legger ingevolge de Waterschapswet zijn aangewezen tot het verrichten van gewoon of buitengewoon onderhoud aan waterstaatswerken. Bent u aangrenzend eigenaar van een schouwsloot? Dan bent u verantwoordelijk voor het gewoon en buitengewoon onderhoud. Onder aangrenzende eigenaar wordt verstaan: de kadastrale eigenaar van het perceel gelegen binnen 1 meter vanaf de grens van een waterstaatswerk. Het gewoon en buitengewoon onderhoud staat vastgelegd in de onderhoudsverordening. Het gewoon onderhoud houdt in dat u de sloot en de bodem vrijhoudt van overtollige begroeiing, vuil en andere materialen. Daarnaast bent u ook verantwoordelijk voor het buitengewoon onderhoud. Hieronder worden de juiste diepte en vastgestelde afmetingen van de sloot verstaan. 

Ik verpacht/pacht of verhuur/huur het perceel. Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud?

De eigenaar van het perceel is altijd eindverantwoordelijk. Wij gebruiken gegevens van het Kadaster. Als uit deze gegevens blijkt dat jij eigenaar bent van een perceel, ook al heb je het verpacht of op een andere manier uit handen gegeven, dan blijf je nog steeds verantwoordelijk voor het onderhoud. Het is aan jou hoe je de huurder, pachter of vruchtgebruiker informeert en afspraken maakt over het onderhoud.

Het perceel is niet meer van mij of wordt binnenkort verkocht. Dan ben ik toch niet meer verantwoordelijk?

Het waterschap ontvangt de gegevens over eigenaren van het Kadaster. Als jouw adresgegevens gewijzigd zijn of het perceel inmiddels verkocht is, dan moet je dit zo snel mogelijk doorgeven aan het Kadaster. Ben je van plan om het perceel te verkopen? Maak dan bij de verkoop duidelijk afspraken over het onderhoud. Het kan zijn dat je het onderhoud nog één keer nauwkeurig uitvoert of bijvoorbeeld de kosten met de koper deelt. De nieuwe eigenaar is dan op de hoogte en komt niet voor onaangename verrassingen te staan. Peildatum voor het waterschap is 1 december. Ten aanzien van de diepteschouw, is de peildatum 1 maart.

De sloot langs mijn perceel is een wegsloot/spoorsloot. Dan is de wegbeheerder/spoorbeheerder toch verantwoordelijk voor het onderhoud?

Wegbeheerders zijn gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat. Spoorbeheerders zijn NS-Vastgoed en Railinfratrust. Zij maaien en/of baggeren vaak de hele sloot maar hoeven dit niet te doen. Jij blijft aansprakelijk voor het onderhoud wanneer je eigenaar bent van het perceel grenzend aan de betreffende schouwsloot.

Ik weet niet waar het aangegeven perceel ligt, hoe kom ik hierachter?

De locatie van het perceel is aangegeven op de situatieschets die bij de brief is gevoegd. Mocht je de locatie niet herkennen, dan kun je de applicatie Mijn Schouwsloten raadplegen. Je vult daar het schouwnummer in en selecteert de overtreding. Je ziet dan de locatie op de kaart. Ook kun je contact opnemen met het schouwteam op werkdagen vanaf 08:30 tot 12.00 uur via telefoonnummer (0344) 64 96 09 of per e-mail: schouw@wsrl.nl.

De huidige situatie is anders dan op de situatieschets bij de brief. Hoe kan dat?

Waterschap Rivierenland maakt gebruikt van de meest recent vastgestelde legger. Indien de huidige situatie anders is dan op de situatieschets, is er mogelijk een wijziging op de legger nodig. Je kunt hierover contact opnemen met het schouwteam op werkdagen vanaf 08:30 tot 12.00 uur via telefoonnummer (0344) 64 96 09 of per e-mail: schouw@wsrl.nl.

De tenaamstelling en/of het adres van de brief is onjuist, hoe kan dit?

Het waterschap krijgt de eigenaar- en adresgegevens rechtstreeks van het Kadaster. Als je het adres wilt wijzigen, moet je dit zelf regelen met het Kadaster of via jouw notaris. Hiervoor kun je kijken op www.kadaster.nl. Het klantcontactcenter van het Kadaster is op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer (088) 183 22 00.

Uitvoeren van het onderhoud

Hier vind je praktische informatie over het schoonmaken en uitdiepen van sloten, samenwerken met buren en omgaan met bagger.

Hoe moet ik een sloot onderhouden?

Als eigenaar moet je:

  • ervoor zorgen dat het doorstroomprofiel vrij is van begroeiing
  • afval en andere materialen die in het water liggen, weghalen
  • overhangende takken van bomen weghalen
  • eventuele schade aan oevers repareren
  • ervoor zorgen dat kunstwerken, zoals dammen, stuwen of sluizen goed werken en eventuele schade hieraan repareren 
doorsnede sloot

Hoe vaak moet ik mijn sloot schoonmaken?

Minstens één keer per jaar, voor 1 december verwijder je begroeiing, vuil en andere materialen. Je bent het hele jaar onderhoudsplichtig voor de sloot. Het is raadzaam om ook in droge perioden de sloot te onderhouden. Het is dan makkelijker om begroeiing en vuil te verwijderen en het scheelt werk in het najaar voor de schouw. Eens in de 15 tot 18 jaar moet je de sloot op diepte te brengen.

Ik kan het onderhoud zelf niet (meer) uitvoeren. Wat nu?

Als je niet (meer) in staat bent het onderhoud zelf te doen, dan kun je contact opnemen met een loonwerker of hovenier bij jou in de buurt. Ook kun je bij de buren informeren hoe zij het onderhoud (laten) uitvoeren.

Wat als machinaal onderhoud niet mogelijk is?

Als machines er niet bij kunnen, dan zal het onderhoud op een andere manier uitgevoerd moeten worden. Je kunt het onderhoud handmatig uitvoeren of informeren naar andere mogelijkheden bij een loonwerker of hovenier. Deze beschikt meestal over machines die ook op moeilijk bereikbare plaatsen kunnen komen. De onderhoudsplicht geldt ook als er geen machines bij de sloot kunnen.

Is het mogelijk om het onderhoud gezamenlijk met mijn buren uit te voeren?

Het is vaak een goed idee om het onderhoud samen uit te voeren. Bijvoorbeeld om kosten te beheersen bij inhuur van een loonwerker of hovenier. Of je kunt afspreken om de beurt het onderhoud uit te voeren en het maaisel en/of de bagger te ontvangen. Wanneer een sloot voor de helft uitgebaggerd wordt, stroomt de achtergebleven bagger terug naar de uitgebaggerde sloothelft. In veel gevallen zal de sloot nog steeds onvoldoende diep zijn. Het is voor een goede uitvoering van het baggerwerk daarom belangrijk dat eigenaren samenwerken en samen de sloot (laten) uitbaggeren. Let er wel op dat het onderhoud op tijd is uitgevoerd. Het waterschap zal altijd de aangrenzende eigenaar aanspreken, want deze blijft verantwoordelijk voor de helft van de sloot.

Hoe moet ik een sloot uitdiepen?

De eigenaar moet de sloot op de voorgeschreven diepte brengen. Dit doe je door de overtollige bagger uit de sloot te scheppen. De vastgestelde dieptematen vind je op de webpagina Schouw van de sloten. Je hoeft nooit dieper te baggeren dan de vaste bodem.

Waar moet ik met de bagger naartoe?

De bagger uit de sloot die aan jouw perceel grenst, kun je op de kant leggen. Als je eigenaar bent van percelen grenzend aan een sloot die in onderhoud is bij het waterschap, dan heb je de wettelijke plicht de bagger uit deze sloten te ontvangen (ontvangstplicht).

Hoe ga ik te werk met vervuilde/verontreinigde bagger?

De bagger die vrijkomt bij het buitengewoon onderhoud, kan meestal op jouw perceel worden gezet. Het kan voorkomen dat bagger verontreinigd is. Als je weet of vermoedt dat dit het geval is, kun je de bagger laten bemonsteren door het waterschap. Als blijkt dat de bagger niet verontreinigd is (verspreidbaar), komen de kosten van het onderzoek voor jouw rekening. Als blijkt dat de bagger wel verontreinigd is (niet-verspreidbaar), dan betaalt het waterschap de kosten van de bemonstering en zorgt voor de afvoer van de verontreinigde bagger. Voor overheden geldt een andere regeling.

Wat als ik al een keer gebaggerd heb en niet dieper kan?

Kun je niet verder baggeren omdat je op een veenbodem/harde bodem stuit of dreigen de kanten in te zakken? Dan kun je dit doorgeven aan het schouwteam op werkdagen vanaf 08:30 tot 12.00 uur via telefoonnummer (0344) 64 96 09 of per e-mail: schouw@wsrl.nl. Voor de diepteschouw geldt dat jeu niet dieper hoeft te baggeren dan de vaste bodem. De geldende dieptematen vind je op de webpagina Schouw van de sloten onder het kopje Vastgestelde diepten.

Controle (schouw) en onvoldoende onderhoud

Deze vragen gaan over de controle door het waterschap en de maatregelen bij onvoldoende onderhoud.

Hoe weet ik wanneer mijn sloot aan de beurt is?

De datum van de maaischouw (gewoon onderhoud) is 1 december en wordt jaarlijks bekend gemaakt in lokale media en op onze website. De maaischouw geldt jaarlijks voor ons hele beheergebied. De datum van de diepteschouw (buitengewoon onderhoud) is 1 maart en de betrokken perceeleigenaren ontvangen van tevoren een algemene informatiebrief. Voor de diepteschouw is ons beheergebied opgedeeld in kleine deelgebieden, waar we eens in de 15 tot 18 jaar controleren op diepte.

Hoe controleert het waterschap? Ik heb niemand gezien.

We controleren lopend, vanuit de auto, eventueel vanuit een boot of met een drone of de sloten schoon zijn. De diepte van de sloten wordt gecontroleerd door de sloten te peilen met behulp van een peilstok. Dit gebeurt door medewerkers van het waterschap. Zij zijn op grond van hoofdstuk 5 uit de Algemene wet bestuursrecht bevoegd als toezichthouder de percelen te betreden waaraan een sloot ligt.

Kan de schouwer niet even langs komen en zeggen dat de sloot niet schoon is?

Helaas kunnen we dit niet doen bij honderden kilometers aan sloten, omdat het veel tijd vergt. Met vragen kun je contact opnemen met het schouwteam op werkdagen vanaf 08:30 tot 12.00 uur via telefoonnummer 0344-64 96 09 of per e-mail: schouw@wsrl.nl.

Ik heb een preventieve last onder dwangsom ontvangen. Waarom staan er geen perceelcodes in de brief?

Perceeleigenaren worden aangemerkt als ‘herhaaldelijk overtreder' als twee achtereenvolgende jaren op enig perceel niet vóór 1 december aan de onderhoudsplicht is voldaan. Dit is op basis van eigenaarsgegevens en dus niet afhankelijk van bepaalde perceelcodes en/of watergangnummers. Wil je toch weten voor welke percelen je in de afgelopen jaren bent aangeschreven, neem dan contact op met het schouwteam op werkdagen vanaf 08:30 tot 12.00 uur via telefoonnummer (0344) 64 96 09 of per e-mail: schouw@wsrl.nl.

Waarom krijg ik een preventieve last onder dwangsom opgelegd? Ik heb de sloten schoongemaakt voor de herschouw.

Je krijgt een preventieve last onder dwangsom als de sloot in twee achtereenvolgende jaren niet tijdig schoon is. Je moet het onderhoud vóór 1 december uitvoeren.

Hoe hoog is de dwangsom?

De hoogte van de dwangsom hangt af van het aantal percelen waarbij de eigenaar in het derde jaar het onderhoud aan de sloot niet heeft uitgevoerd.

Aantal kadastrale percelenDwangsom
1-5 kadastrale percelen€ 250,--
6-10 kadastrale percelen€ 500,--
Meer dan 10 kadastrale percelen€ 750,--

1 december als schouwdatum voor het hele rivierengebied

Vanaf najaar 2025 geldt in het hele rivierengebied 1 december als startdatum voor de schouw. De schouw begint dus in het hele rivierengebied op dezelfde datum. Daarmee vervalt het verschil tussen het gebied Altena en de rest van het rivierengebied.

Waarom is de schouwdatum gewijzigd?

In plaats van twee schouwdata hanteren we nu één schouwdatum voor het hele rivierengebied: 1 december. We kiezen voor één schouwdatum zodat grondeigenaren, aannemers en het waterschap het werk beter kunnen plannen. Ook wordt het toezicht op het onderhoud van de sloten en de bedrijfsvoering efficiënter. Daarnaast is er nu één duidelijke afspraak die geldt voor iedereen. Er is geen verschil meer tussen Altena en andere delen van het rivierengebied. 
 

Waarom wordt deze wijziging nu doorgevoerd?

Sinds de fusie van twee waterschappen in 2005 hebben we de twee bestaande schouwdata overgenomen: 1 december in het gebied Altena en 1 november voor de rest van het rivierengebied. We kiezen voor één schouwdatum omdat dit duidelijker is voor iedereen en het zorgt voor een efficiënte bedrijfsvoering.
 

Hoe zit dat met natuur die je liever niet na 1 november wil verstoren?

We roepen iedereen op om op tijd -in september/oktober- te beginnen, zodat het stil is vanaf november. Zelf zorgen we dat ons eigen onderhoud aan primaire wateren én secundaire wateren langs onze terreinen klaar is vóór 1 november.  Zo houden we samen rekening met flora en fauna in deze periode.

Als ik op 30 november pas mijn sloot onderhoud, ben ik dan op tijd?

Ja, officieel wel. Het onderhoud is dan uitgevoerd vóór de schouwdatum. Toch roepen we iedereen op om op tijd -in september/oktober- te beginnen, zodat het stil is vanaf november. Zo houden we samen rekening met flora en fauna in deze periode.
 

Wat moet ik doen als er problemen zijn in de waterhuishouding bij mijn sloot eerder in het jaar?

Als eigenaar van een perceel dat grenst aan een sloot, bent u verplicht om deze sloot te onderhouden. De onderhoudsverplichting geldt het hele jaar en u bent altijd verantwoordelijk voor een goede staat van de sloot. Dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat het doorstroomprofiel van de sloot schoon is en het water goed kan doorstromen. Dit helpt om wateroverlast te voorkomen. 
 

Heb je een andere vraag? Neem dan contact op met de medewerkers van het schouwteam. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 08:30 tot 12.00 uur via (0344) 64 96 09 of mail naar schouw@wsrl.nl.