Veilige dijken

Dijkversterking in uitvoering

Zonder onze waterkeringen zou een groot deel van het rivierengebied geregeld onder water lopen. Waterschap Rivierenland zorgt voor veiligheid achter dijken in het rivierengebied.

Waar nodig werkt Waterschap Rivierenland aan het veiliger maken van de waterkeringen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste inzichten en innovatieve technieken. Veilige waterkeringen zijn van levensbelang. Daarom zorgt het waterschap er ook voor dat ze goed onderhouden zijn en stellen we regels op als het gaat om wonen en werken bij dijken. Daarnaast houden wij toezicht op deze regels.

Er zijn wettelijke regels waar onze dijken aan moeten voldoen. Eens in de twaalf jaar worden alle dijken in Nederland beoordeeld. Er wordt onderzocht of ze aan de normen voldoen. Hoe dit in zijn werk gaat en wat ervoor moet gebeuren om ze weer aan de normen te laten voldoen, kunt u lezen in de folder 'de beoordeling van primaire waterkeringen'

In 2022 is de eerste Landelijke Beoordelingsronde (LBO-1) afgerond. Voor alle 507 kilometer aan primaire waterkeringen in zijn oordelen opgesteld. Die oordelen zijn gebaseerd op de nieuwe waterveiligheidsnormen, die in 2017 zijn vastgelegd in de Waterwet. Deze nieuwe norm kijkt vooruit naar de verwachte situatie in 2050 en is strenger geworden: de lat ligt hoger.

Meer informatie over de resultaten voor ons beheergebied leest u in Beoordeling dijken afgerond.

Beoordeling dijken afgerond

Waterschap Rivierenland heeft alle primaire waterkeringen (de dijken langs de grote rivieren) getoetst onder de nieuwe veiligheidsnorm. Uit de beoordeling blijkt dat de rivierdijken nog niet klaar zijn voor de toekomst. Op dit moment werkt het waterschap aan dijkversterkingsprojecten met een totale lengte van 160 kilometer. Nog eens 342 kilometer dijktraject voldoet niet aan de norm en moet voor 2050 ook versterkt worden. 

Het bestuur van het waterschap heeft de resultaten vastgesteld en ze zijn ingediend bij de toezichthouder, de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT). In 2023 presenteert de minister van Infrastructuur en Waterstaat het Landelijke Veiligheidsbeeld aan de Tweede kamer.

De dijken in Rivierenland zijn nog niet klaar voor de situatie in 2050

Uit de veiligheidsoordelen blijkt dat onze dijken niet voldoen aan de nieuwe waterveiligheidsnormen. Dit betekent niet dat ze nu onveilig zijn. Het laat wel zien dat onze dijken nog niet klaar zijn voor de toekomst.

De nieuwe veiligheidsnorm kijkt naar de toekomst en is strenger geworden

Strenger, omdat de norm uit gaat van de kans op het bezwijken van de dijk én de gevolgen van het overstromen van het achterliggende gebied. Met de verwachte ontwikkelingen in 2050 als basis: het aantal inwoners, de economische waarde en de effecten van klimaatverandering.

Een afgekeurd dijktraject betekent niet automatisch dat het héle traject versterkt moet worden. De werkwijze gaat uit van de zwakste schakel in een ketting. Als een deel niet voldoet, wordt het hele traject afgekeurd. Op basis van het oordeel gaan we onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om aan de nieuwe veiligheidsnormen te voldoen.

Waterschap Rivierenland gaat aan de slag met de voorbereiding van nieuwe dijkversterkingstrajecten

Dit doen we in afstemming met het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) van het ministerie en andere regionale overheden. We gaan uit van de dijktrajecten met de grootste afstand tot de norm. Die liggen aan de zuidkant van de Waal van Nijmegen tot Werkendam (behalve de Heerwaardense Afsluitdijk). En langs de Merwede van Gorinchem tot Streefkerk.

In de tussentijd zitten we niet stil. Op dit moment wordt er aan de noordkant van de Waal gewerkt aan het verstevigingen van diverse dijktrajecten. Deze zijn rond 2026 klaar voor de toekomst.

Veelgestelde vragen

Wanneer wordt de dijk in mijn woonplaats versterkt?

Dat is nog niet bekend. De aanmelding van nieuwe dijktrajecten voor de volgende versterkingsfase vanaf 2025 is nu in voorbereiding. Daarbij gaan we uit van de zes dijktrajecten met de grootste afstand tot de norm. Die liggen aan de zuidkant van de Waal van Nijmegen tot Werkendam (behalve de Heerwaardense Afsluitdijk). En langs de Merwede van Gorinchem tot Streefkerk. In de loop van 2023 wordt bekend welke nieuwe projecten worden voorgedragen. De programmadirectie van het HWBP stelt jaarlijks een programma op voor een periode van twaalf jaar, met de begroting.

De dijk in mijn woonplaats voldoet niet aan de norm. Is hij niet veilig?

De veiligheid en het beheer en onderhoud van onze dijken zijn goed op orde. Als een dijktraject nu niet voldoet aan de nieuwe norm, wil dat zeggen dat delen van het traject niet klaar zijn voor de toekomst. En dat het traject voor 2050 moet worden versterkt.

Waarom duurt het tot 2050 voor de dijken zijn versterkt?

De nieuwe veiligheidsnorm is strenger en kijkt vooruit naar de verwachte situatie in 2050. Dat geeft de waterschappen voldoende tijd om de dijkversterking uit te voeren. Waterschap Rivierenland werkt op dit moment aan de versterking van 160 kilometer dijk. Tot 2050 ligt er nog een versterkingsopgave van 342 kilometer dijktraject in het verschiet.

Meer informatie

Alle veiligheidsoordelen zijn te vinden op het waterveiligheidsportaal

Lees meer over het proces van programmeren en begroten van het HWBP

Bekijk aan welke dijkversterkingsprojecten het waterschap nu werkt.

Heeft u gevonden wat u zocht?