Vanaf 1 januari 2024 gaat de Omgevingswet in. Wilt u iets veranderen in uw omgeving? Dan krijgt u met deze nieuwe Omgevingswet te maken. De Omgevingswet bevat de regels voor wonen, ruimte, wegen, milieu en water van de waterschappen, de provincies en gemeenten. Dit moet het voor u makkelijker maken als u iets in uw omgeving wilt veranderen.

Als inwoner of ondernemer merkt u weinig van de nieuwe wet. Maar als u vanaf 1 januari een vergunning aanvraagt of een melding doet, dan gaat dat straks anders. Tot 1 januari 2024 kunt u uw vergunningaanvraag indienen via de gebruikelijke weg(externe link). Vanaf 1 januari 2024 is er een nieuw Omgevingsloket. Vanaf die datum dient u uw aanvragen in via dit nieuwe loket. Dit nieuwe loket ziet er anders uit dan het Omgevingsloket van nu.

Meer weten?

Lees meer op de landelijke website van ‘Aan de slag met de Omgevingswet’(externe link). Lees hier meer over de Omgevingswet en wat het voor waterschappen anders maakt.