Een veranderend klimaat vraagt om aanpassingen in ons waterbeheer. Daarom passen we op dit moment de laatste van twaalf stuwen aan: zo kunnen we meer droogte en meer hoosbuien aan in het rivierengebied. Tijdens de bouw blijft stuw Van Doorn in bedrijf dankzij een tijdelijke bypass.

Stuw Van Doorn ligt in een belangrijke watergang vanaf de Linge naar de hogere oeverwallen aan de Waal. Bij droogte houdt de stuw water vast, bij hoosbuien voert de stuw het teveel aan water af. Op dit moment gebeurt dat in grote hoeveelheden, dankzij kwel van hoogwater op de Waal en de overvloedige regen van de afgelopen weken.

Zonder pompen dankzij bypass

Rond de bouwplaats van de nieuwe stuw is een bypass gegraven. Zo blijft de oude stuw nog in bedrijf, tot de nieuwe het overneemt. Op deze manier is het werk in uitvoering en is peilbeheer mogelijk zonder tijdelijke pompen.

Hoger en breder, robuust en bereikbaar

Stuw Van Doorn wordt vervangen. De nieuwe stuw heeft twee kleppen, zodat de stuw nog functioneert bij een defect. Bovendien is de nieuwe stuw geautomatiseerd en op afstand aan te sturen. De stuw is breder om makkelijker water af te kunnen voeren en hoger om water vast te houden. Ten slotte ligt de nieuwe stuw in het verlengde van een pad van de aangrenzende fruitteler, dus beter bereikbaar.

Mede mogelijk dankzij Regiodeal FruitDelta

Stuw Van Doorn is de laatste van twaalf stuwen die we aanpassen in het Land van Maas en Waal en in de Tielerwaard. Dit is mede mogelijk gemaakt door de Regiodeal FruitDelta. In de Regiodeal werken we samen met bijvoorbeeld de provincie en gemeenten. Eerder werden al stuwen aangepast in de omgeving van Nijmegen. Dat het klimaat verandert, merkt het waterschap in de dagelijkse praktijk. Aan klimaataanpassing werken we volop. En ook u kunt iets doen. Lees er meer over!

In deze video leggen collega's Saskia en Ruud uit hoe stuw Van Doorn wordt aangepast.

kaart stuwen FruitDelta
De twaalf stuwen in kaart.